Otwarcie dworca w Katowicach

Dzisiaj miało miejsce po przydługawym remoncie otwarcie dworca kolejowego w Katowicach. No i po tym co zdążyłem zobaczyć w ciągu kilkunastu minut jakie miałem do dyspozycji przed odjazdem pociągu wyglądało to naprawdę dobrze. Czyli nie jest nudno, sporo sklepików czy kafejek z zestawu obowiązkowego na każdym dworcu czyli jakaś punkty z kawą, księgarnia, trafika, apteka, kasy biletowe czy inne centra obsługi podróżnych. Wszystko to wybudowane z jakimś smakiem i mimo że dworzec nie jest mały nie widać takich wielkich przestrzeni, czyli podsumowując podoba mi się. Dzisiaj ze względu na ograniczenia czasowe tylko kilka zdjęć ale jeżeli będę miał jeszcze kiedyś chwilę czasu to zrobię więcej. No i ze znalezieniem dokumentacji fotograficznej z tego wydarzenia myślę że nie będzie problemu bo połowa ludzi miała aparaty i robiła zdjęcia.

Katowice-otwarcie-dworca-PKP

Jakby komuś było mało to jeszcze galerie z tego są na MMsilesia, Dzienniku Zachodnim oraz relacja live na gazeta.pl.

23 uwagi do wpisu “Otwarcie dworca w Katowicach

  1. @Paweł Ciupak
    W czym lepszy? W ledwo stojących klitkach owocami i starymi gazetami? W śmierdzących moczem korytarzach i przejściach którymi się połowa ludzi bała chodzić? W estakadzie z chybotliwymi płytami i dworcem autobusowym składającym się z rozjeżdżonego asfaltu?
    Ja naprawdę byłem i nadal jestem na dworcu bardzo często i wiem jak to wyglądało i jak to wygląda teraz. Właśnie nowy jest charakterystyczny, w starym nie było nic widać przez nigdy nieczyszczone szyby.

    Polubienie

  2. O, widzę, kolejny, który myli architekturę ze stanem utrzymania… To samo mówiono w przypadku warszawskiego Dworca Centralnego, a wystarczyło tam posprzątać, i już się okazało, że to tak naprawdę świetny dworzec na europejskim poziomie… gdyby zrobić to samo ze starym katowickim dworzem, to pewnie byłoby podobnie, i byś tak nie narzekał.

    Polubienie

  3. Widzisz przy śmierdzących korytarzach ciężko się skupić na architekturze jak czekasz 45 min na spóźniony pociąg i marzniesz. No i skoro koleje potrafiły zapuścić takie architektoniczne cacko to znaczy że to był dobry pomysł im to odebrać. Komfort użytkowania wynika właśnie z tego jak dworzec jest utrzymany, czy jest w nim czysto, ciepło, czy można się napić ciepłej kawy/herbaty kupić książkę/gazetę przed wyjazdem.
    Jak nie musisz z niego korzystać to jest ci to obojętne ale jak musisz z niego korzystać często to każde ułatwienie docenisz.

    No i patrz warszawski dworzec też został wyremontowany, przebudowany w niewielkim stopniu też ale to wynika bardziej z tego że ciężko go przestawić.
    Wygląda bez porównania lepiej niż było wcześniej ale to prawie trudne nie było i znowu sprowadza się do tego że jest czyściej i zaczęli trochę o to dbać, czyli kolejny argument za.

    Polubienie

  4. @Sigvatr
    No to ja jednak wolę żeby było czysto, ciepło i w jakimś komforcie skoro i tak muszę czekać na pociąg. Czy jest nowy czy stary dworzec nie ma większego wpływu na to czy pociągi jeżdżą na czas. Czasami to jest coś o nazwie zdarzenie losowe i przy starym dworcu zapewniam że pociągi wcale bardziej punktualnie nie jeździły. Wifi bywa przydatne do tego żeby sprawdzić ile to spóźnienie wyniesie na odpowiedniej stronie.

    Polubienie

  5. Czy jest nowy czy stary dworzec nie ma większego wpływu na to czy pociągi jeżdżą na czas.

    Jak sam wyżej pisałem 🙂

    Czasami to jest coś o nazwie zdarzenie losowe

    Nie oszukujmy, jak ja korzystałem z kolei, to niemal na co dzień było jakieś. Poprawiło się?

    Polubienie

  6. Również jestem ‚za’ starym dworcem. Galerii handlowych mamy dostatek a architektonicznie dworzec był wyjątkowy. Wiele się poprawiło gdy firma ochroniarska zaczeła dworzec zamykać na noc – zniknął mocz, bezdomni i narkomani.

    Popieram również Pawła,że wystarczyło by wyczyścić/odnowić dworzec by dalej służył.

    Estakada i dworzec autobusowy były już od dawna do remontu i jeśli to zrobiono – dobrze się stało.

    Jako przykład można pokazać Wrocław – dworzec został odnowiony i wygląda teraz na Europejskim poziomie. A nie wybudowano na jego miejsce kolejnej galerii.

    Ale ja jestem nieobiektwyny – nie lubię galerii i od początku byłem przeciw postawieniu jednej w miejscu dworca. W sumie można się było spodziewać jak to wyjdzie – ktolwiek był w na dworcu w Krakowie/galerii krakowskiej ten wie…

    Polubienie

  7. To jest właśnie to nasze polnische wirtshaft :/ spierdolić coś, a następnie poprawiać, remontować żeby zamienić spierdolone w jako tako.
    Przykład dworca krakowskiego też jest dobry. Była budowa tej galerii, to można było od początku dobrze zaprojektować cały układ komunikacyjny galeria-pkp-bus. Jednak nie, nie dało się, to w PL jest niemożliwe. Dopiero teraz budują w miarę sensowny tunel pod dworcem.
    U mnie w rodzinnym Jaworznie podobnie bylo z trasą śródmiejską, czyli obwodnicą. W miejscu gdzie teraz przebudowują i robią rondo, to się kurde nie dało od razu tego ronda wybudować? Ano się nie dało.

    Paweł Ciupak: jak dojść z peronów do podziemnego przystanku tramwajowego? z peronu nr 1 to proste, bo ma bezpośrednie połączenie, po prostu zjeżdzasz po schodach i jesteś. Z kolei jak jesteś na peronach nr 2,3,4 lub 5, to już się robi labirynt Minotaura 🙂 Musisz zejść do tunelu „Magda”, następnie skierować się na dworzec autobusowy lub do Galerii. Będąc na dworcu schodzisz w kolejny tunel do przystanku metra. Będąc w galerii, przechodzisz z 200 metrów do tego samego tunelu, koło McDonalds, po schodkach w dół i już jesteś 🙂

    Polubienie

  8. Nie miałem okazji oglądać jeszcze nowego dworca (w październiku byłem zaledwie przez chwilę na peronie katowickiej stacji przesiadając się do drugiego pociągu), ale doskonale pamiętam stary dworzec w Katowicach, bo spędzałem w nim wiele, wiele czasu w oczekiwaniu na pociągi. Stary był po prostu stary, brudny, z fatalnym oświetleniem (lampy sodowe). No i wiecznie było w nim zimno. Spacery śmierdzącymi tunelami również nie należały do przyjemności. Z nowych dworców, na których miałem okazję bywać w tym roku bardzo podoba mi się Warszawa Wschodnia. W końcu w znośnych warunkach można czekać na pociągi.

    Polubienie

  9. @n3m0
    Kiedy zaczęli zamykać dworzec było lepiej ale niewiele, koleje nie były w stanie go w sensownym stanie utrzymać, z punktów usługowych były tylko kioski i obskurne budki z warzywami. Nie było gdzie się czegoś ciepłego napić w sensownych warunkach o tym jak wyglądała restauracja, przejście pod 4 peronem czy dolny hall nie wspomnę.

    Hmm estakada czy też kładka to było po prostu niebezpieczne, płyty się kołysały jak ktoś przechodził, czasami jakieś się wykruszały czy spadły. Dworzec to był placyk z rozjechanym asfaltem i kilkoma wysepkami z których odjeżdżały autobusy, teraz będzie podziemny.

    No byłem niedawno we Wrocławiu i fajny mają ten dworzec ale jakoś nie widzę żeby Katowicki był gorszy, ba wg. mnie jest nawet ciekawszy 🙂

    No i nie jesteś nieobiektywny a niedoinformowany, wczoraj został otwarty dworzec na którym jest sporo punktów typu coś do picia, coś do jedzenia, coś do czytania. Galeria Katowicka będzie otwarta w połowie 2013 r. OBOK dworca, z osobnym wejściem.

    Porównanie do Krakowskiego dworca jest niesprawiedliwe, z głównej hali dworca są tunele biegnące pod wszystkimi peronami a wyjście są dwa jedno na 3 maja ale od strony ul. Stawowej a drugie w kierunku ul. Sądowej i Placu Wolności i raczej ciężko się zgubić jeżeli wiesz na którą stronę chcesz wyjść.

    Polubienie

  10. Musisz zejść do tunelu „Magda”, następnie skierować się na dworzec autobusowy lub do Galerii. Będąc na dworcu schodzisz w kolejny tunel do przystanku metra. Będąc w galerii, przechodzisz z 200 metrów do tego samego tunelu, koło McDonalds, po schodkach w dół i już jesteś 🙂

    To chyba prościej już po prostu przejść na peron 1, i zjechać :P.

    Polubienie

  11. @daromar:
    Owszem, ale zamykanie pokazało, że jednak da się coś zrobić. IMHO można było wszystkie te bolączki, o których piszesz i które są oczywiste dla każdego, kto choć raz był w tamtych czasach na dworcu, ‚załatwić’ bez przebudowy dworca.

    Co do Wrocławskiego dworca – zdecydowanie Wrocławski jest ciekawszy. Ponoć DGCC, ale poniemiecki dworzec w formie w zasadzie siakowejś twierdzy bije na głowę galeriopodobny gmach ze stali, szkła i plastiku. No ale DGCC jak to się w modzie pisze.

    No i nie jesteś nieobiektywny a niedoinformowany, wczoraj został otwarty dworzec na którym jest sporo punktów typu coś do picia, coś do jedzenia, coś do czytania. Galeria Katowicka będzie otwarta w połowie 2013 r. OBOK dworca, z osobnym wejściem.

    Cóż, w takim razie cieszę się i kamień z serca. Gdyby zrobili tak jak w Krakowie (to nie porównanie, tylko założenie) to była by tragedia. Nie widziałem jeszcze nowych Katowic ze względów oczywistych, widziałem za to Kraków i to był koszmar. Dlatego piszę, że jeśli K-ce przypominają K-ów to niefajnie :]

    Polubienie

  12. n3m0
    Owszem zamykanie pokazało że to co robią spółki kolejowe to pudrowanie trupa i bylo lepiej było, ale lepiej wcale nie znaczy dobrze. Ja pamiętam jakie robili szopki jak przyjechały uczestniczki Miss World czyli postawili nowy pociąg żeby nie widziały reszty peronów i wyszli wyjściem na Plac Oddziałów Młodzieży Powstańczej (aka plac Andrzeja)
    IMHO tego nie dało się zrobić przy takim nastawieniu jakie prezentował poprzedni właściciel dworca.

    Wrocławski dworzec jest ciekawy z zewnątrz, to się zgodzę i ładny żeby mu zrobić zdjęcia, obawiam się że przy używaniu już tak komfortowy nie będzie. Ale to nie mój problem tam będe rzadko. W Katowicach znowu jestem codziennie więc dla mnie ten dworzec jest dość istotny. Chociaż to są kolejne dworce których nie trzeba się wstydzić i to że w ogóle jest dyskusja na temat, który jest ładniejszy to już jest super sprawa. Kilka lat temu dyskusja byłaby raczej w temacie który jest brzydszy, brudniejszy i bardziej zaniedbany.

    Więc zapraszam do Katowic, albo przynajmniej do przejrzenia zdjęć podlinkowanych pod koniec wpisu wtedy się przekonasz że jest dobrze.

    Polubienie

  13. Na dworcu we Wrocławiu byłem niedawno. Hala główna po remoncie wypiękniała, ale tak znowu od starej nie różni się bardzo mocno (pod kątem funkcjonalności dla pasażerów). Perony i tunele są ładnie wyremontowane, tak samo elewacja (chociaż ciągle mam w pamięci biało-kremowe malowanie ścian zewnętrznych) i ciężko się przyzwyczaić do nowego koloru.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s